Perjanjian urus tangki septic pertama utara Negara ditandatangani
AIR ITAM – Satu perjanjian bersejarah di antara Indah Water Konsortium (IWK) bersama lapan penghuni Jalan Satu di sini telah ditandatangani
Berhubung pembekalan perkhidmatan pengosongan tangki, pendendalian dan penyelenggaraan tangki septic komunal baru-baru ini.
Perjanjian bagi memastikan sistem pengurusan pembentungan lebih terurus dan tidak menyebabkan pencemaran berkenaan merupakan yang pertama di bahagian utara Negara selain Semenyih, Selangor sebelum ini.
Umumnya perjanjian tersebut adalah lanjutan masalah berbangkit para penduduk kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Itam, Wong Hon Wai ekoran limpahan tangki septik dan sistem pembentungan yang tidak lagi dikawal selia oleh IWK semenjak tahun lalu.
Hon Wai berkata, perkara tersebut telah dibincangkan pada satu sesi dialog di antara Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) IWK dan para penduduk Jalan Satu serta
“Dalam perbincangan tersebut, saya telah mencadangkan agar satu kontrak dibuat di antara penduduk dan IWK supaya perkhidmatan pengosongan tangki dapat dilakukan.
“Ini penting bagi membolehkan penduduk mendapatkan perkhidmatan IWK untuk Common Septik Tank (CST) kerana sekiranya tangki penuh dan tidak diuruskan, limpahan akan mengalir ke longkang dan sungai hingga menyebabkan pencemaran,” katanya pada Sesi Lawatan Khas CST di Jalan Satu, Air Itam di sini baru-baru ini.
As reported in The Star
Tuesday May 15, 2012
Residents sign septic tank agreement
RESIDENTS of Jalan Satu in Air Itam, Penang, has entered into an agreement with Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK) for the maintenance of their communal septic tank (CST) over the next few years.
A CST is a collection unit for sewage discharged through a network of pipes connecting each individual home in a residential area.
In July last year, the residents received a letter from IWK informing them that the maintenance of the septic tanks was no longer the company’s responsibility under the Water Services Industry Act 2006.
Section 62 of the Act stated that a septic tank which services more than one home should be deemed to be the joint responsibility of the owners or occupiers of those premises irrespective of the location.
Following that, the residents turned to the Air Itam assemblyman Wong Hon Wai for help as the sludge in their septic tank was almost overflowing.
Wong said he then sent a letter to National Water Services Commission (SPAN) chief executive officer Datuk Teo Yen Hua in January to inform him about the issue.
“A dialogue was then set up between the residents, SPAN and IWK in February at my office, and an agreement was reached.
“I also received similar complaints from residents in other parts of Air Itam as well as Tanjung Bungah,” he said before the agreement signing between IWK and the residents at a coffee shop in Air Itam.
Wong said these CSTs needed to be desludged periodically to prevent overflow or backflow of sludge which could adversely affect the environment and water sources.
IWK Penang unit manager Chew Yook Boo said the residents would be charged RM8 in their monthly bill starting this month.
“Since the enforcement of the Water Services Industry Act 2006, we have stopped managing these CSTs as it is no longer within our responsibility under the law.
“But through agreements like this, IWK will be able to provide desludging service to residents who need their CSTs maintained,” he said.
As reported in Sinchew Jit Pao
簽紙交英達麗水抽取糞池‧沙都路商民分擔排污費
- 2012-04-18 14:50
(檳城)因中央政府實施《2006年水供服務工業法令》,英達麗水失去管理共用舊式糞池的權力,導致8名住戶和商家共用的糞池無人處理。
事件拖曳了9個月後,在州議員斡旋下終圓滿解決,繼續通過英達麗水公司負責抽取污物,費用則由住戶和商家共同分擔。
亞依淡沙都路(Jalan Satu)的8戶居民與商家,昨日正式與英達麗水公司簽署同意書,全權交給英達麗水抽取糞池,每月的費用是住家8令吉,商業用戶則根據每年門牌稅和用水量統計。
居民在亞依淡區州議員黃漢偉見證下與英達麗水簽署服務同意書。英達麗水北馬經理哈茲丁、檳島經理周學富、國家水務委員會北馬區副主任沙列胡丁等人也在場。
英達麗水去年7月致函通知沙都路的8名商家和居民,透露該公司在水供服務工業法令實行後,已無權管理居民和商家的糞池。除非居民願意負責沿戶收費,卻沒有人願意承擔責任。
英達麗水數度出面助抽取糞池
居民在去年8月向黃漢偉反映後,數度獲得英達麗水出面協助抽取。4個月後,安樂村居民也投訴類似情況。黃漢偉也居民投訴期間安排對話會,讓居民向英達麗水反映情況。
黃漢偉說,上述兩個地區的住宅建於1960年代,店屋和住家的排污系統沒與中央化糞池銜接,用戶都共用集中糞池,導致水供服務工業法令實行後,共用集中糞池被列入灰色地帶,英達麗水公司無法處理糞池,也不能向居民收取排污費用。
他說:“水務委員會首席執行員張淵華曾透露全國共有1千個類似的舊式糞池,檳州有大約40個。為了確保居民不受影響,國會應修改水供服務工業法令。倘若糞池溢滿後沒及時處理,排泄物可能流入溝渠或河流,環境將受到污染。”
較早前,雪蘭莪州新文英新村成為全國首個在水供服務工業法令正式實行後,與英達麗水簽署類似同意書的地區。
李成福:共用糞池易溢滿
贊同國會改水供工業法令
居民代表李成福贊同國會需修改水供服務工業法令,包括列出管轄共用糞池的機構和費用。
他說,沙都路的糞池是8間店屋和住家共用,平均每兩個月就會溢滿。
他不介意繳付排污費,最重要是問題獲得解決,不是製造更多污染環境的問題。(
事件拖曳了9個月後,在州議員斡旋下終圓滿解決,繼續通過英達麗水公司負責抽取污物,費用則由住戶和商家共同分擔。
亞依淡沙都路(Jalan Satu)的8戶居民與商家,昨日正式與英達麗水公司簽署同意書,全權交給英達麗水抽取糞池,每月的費用是住家8令吉,商業用戶則根據每年門牌稅和用水量統計。
居民在亞依淡區州議員黃漢偉見證下與英達麗水簽署服務同意書。英達麗水北馬經理哈茲丁、檳島經理周學富、國家水務委員會北馬區副主任沙列胡丁等人也在場。
英達麗水去年7月致函通知沙都路的8名商家和居民,透露該公司在水供服務工業法令實行後,已無權管理居民和商家的糞池。除非居民願意負責沿戶收費,卻沒有人願意承擔責任。
英達麗水數度出面助抽取糞池
居民在去年8月向黃漢偉反映後,數度獲得英達麗水出面協助抽取。4個月後,安樂村居民也投訴類似情況。黃漢偉也居民投訴期間安排對話會,讓居民向英達麗水反映情況。
黃漢偉說,上述兩個地區的住宅建於1960年代,店屋和住家的排污系統沒與中央化糞池銜接,用戶都共用集中糞池,導致水供服務工業法令實行後,共用集中糞池被列入灰色地帶,英達麗水公司無法處理糞池,也不能向居民收取排污費用。
他說:“水務委員會首席執行員張淵華曾透露全國共有1千個類似的舊式糞池,檳州有大約40個。為了確保居民不受影響,國會應修改水供服務工業法令。倘若糞池溢滿後沒及時處理,排泄物可能流入溝渠或河流,環境將受到污染。”
較早前,雪蘭莪州新文英新村成為全國首個在水供服務工業法令正式實行後,與英達麗水簽署類似同意書的地區。
李成福:共用糞池易溢滿
贊同國會改水供工業法令
居民代表李成福贊同國會需修改水供服務工業法令,包括列出管轄共用糞池的機構和費用。
他說,沙都路的糞池是8間店屋和住家共用,平均每兩個月就會溢滿。
他不介意繳付排污費,最重要是問題獲得解決,不是製造更多污染環境的問題。(
Kronologi Peristiwa Common Septik Tank (CST)Di Jalan Satu, Air Itam
1. 22-7-2011
(a) Penduduk 8 premis di Jalan Satu Air Itam telah menerima surat daripada Indah Water Konsortium Sdn Bhd bahawa sistem pembentungan mereka tidak lagi dikawal selia oleh Indah Water.
(b) Menurut IWK bahawa satu Akta Parlimen Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 seksyen 62(1) dan (2) telah dikuatkuasa bahawa tanggungjawab bagi tangki septik komunal adalah terletak di bawah tanggungjawab bersama pemilik atau penghuni premis-premis tanpa mengira lokasi tangki septik itu. Setiap pemilik atau penghuni adalah bertanggungan untuk membayar caj untuk perkhidmatan pembentungan seolah-olah pemilik tangki septik individu.
2. 20-8-2011
Penduduk-penduduk telah meminta bantuan ADUN Air Itam, YB Wong Hon Wai dan satu perbincangan telah diadakan pada 20-08-2011 bersama penduduk, IWK dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara bersama YB Wong Hon Wai. Sementara penyelesaian dicari, YB Wong telah meminta servis pengosongan tangki (desludging) dibuat secara percuma oleh IWK dan IWK telah membantu desludging beberapa kali.
3. 17-12-2011
Sementara itu, YB Wong juga menerima aduan daripada penduduk-penduduk di Happy Valley, Air Itam tentang tangki septik communal mereka yang juga turut melimpah. Satu dialog telah diadakan antara YB Wong, penduduk Jalan Air Itam dan Happy Valley bersama IWK dengan kehadiran media.
4. 6-1-2012
YB Wong telah menulis satu surat kepada Datuk Teo Yen Hua, Chief Executive Officer Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) memaklumkan bahawa isu-isu common septik tank di Air Itam dan 40 CST di Pulau Pinang dan melebihi 1000 do seluruh negara. YB memaklumkan kepada SPAN bahawa IWK tidak berhasrat untuk mengutip wang untuk perkhimatan desludging tetapi meminta penduduk-penduduk sendiri kutip wang antara penduduk. YB Wong mencadangkan satu kontrak dibuat antara penduduk dan IWK dibuat supaya IWK boleh memberikan perkhidmatan desludging sementara menunggu Parlimen membuat pindaan terhadap Akta tersebut.
5. 2-2-2012
Satu dialog antara SPAN, IWK diadakan di Pusat Khidmat YB Wong antara penduduk
(a) Jalan Satu, Air Itam (PEG 007)
(b) Happy Valley, Air Itam (PEG 040 & PEG 041)
(c) Premis lot kedai di Taman Seri Setia, Jalan Chan Siew Ting, Tanjung Bungah untuk mencari penyelesaian seterusnya.
6. 17-4-2012
Perjanjian ditandatangani antara 8 penghuni di Jalan Satu, Air Itam dan IWK untuk perkhidmatan desludging , pengendalian dan penyelenggang tangki tersebut (PEG 007). Ini merupakan perjanjian pertama di utara Malaysia dan sebelum ini perjanjian pertama ditandatangani di Kampong Baru Semenyih di Selangor. Ini penting membolehkan penduduk mendapatkan perkhidmatan IWK untuk CST kerana sekiranya tangki penuh dan tidak diuruskan akan memasuk ke longkang dan ke sungai dan akan menyebabkan pencemaran.
No comments:
Post a Comment